Rośnie popularność zakupów produktów spożywczych przez internet. W odpowiedzi na statystyki zmienia się podejście dużych sieci handlowych, które jeszcze do niedawna traktowały internet jako skromny dodatek do sprzedaży stacjonarnej. Obok opracowania skutecznej strategii promocyjno-cenowej i portfolio produktów, jednym z najważniejszych wyzwań tego rynku jest efektywny kosztowo i operacyjnie system dostarczania zamówień do klienta końcowego. Pytanie – jak szybko przewozić zakupy z jedzeniem, aby w stanie nienaruszonym trafiły do adresata nastręcza trudności wielu menadżerom logistyki. Ważne przy tym, by użyte do tego celu pojemniki posiadały takie wymiary, aby w jak najbardziej ergonomiczny sposób można było wypełnić nimi furgonetkę przewożącą towar.
Warto zauważyć, że rynek e-handlu jest aktualnie najszybciej rozwijającym się działem naszej gospodarki i jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Szacuje się, że w 2016 r. jego wartość wzrosła o 15 % i na koniec roku wyniesie nawet 40 mld zł. Rośnie także popularność zakupów produktów spożywczych przez internet. Z badania Gemius („e-Commerce Polska 2015) wynika, że artykuły spożywcze w e-sklepach kupuje aktualnie 21% użytkowników sieci. Inwestycje w kanał internetowy prowadzi coraz więcej sieci detalicznych, m.in. Carrefour, Netto, Piotr i Paweł czy Tesco. Prognozuje się, że rynek dostaw spożywczych, na razie skupiony głównie w Warszawie i kilku większych aglomeracjach, będzie się rozwijał na cały kraj.
Przykładem rozwiązania przeznaczonego do dystrybucji zamówień internetowych i dostaw artykułów spożywczych do domu klienta są plastikowe pojemniki ażurowe firmy Georg Utz. Są one efektem wieloletniego doświadczenia firmy zdobytego m.in. we współpracy z sieciami handlu detalicznego oraz branżą e-commerce w Wielkiej Brytanii, gdzie system dostaw artykułów spożywczych do domu klienta oraz w systemie click and collect (odbiór w sklepie) osiągają największe wolumeny.
Wśród najważniejszych zalet tego plastikowego pojemnika obrotowego o wymiarach 600x400x355 mm są bezpieczeństwo, funkcjonalność i oszczędność miejsca. Reklamówki z artykułami spożywczymi umieszcza się w pojemniku na specjalnych zaczepach, co gwarantuje bezpieczeństwo przewożonej żywności.
Wypełnione pojemniki można składować w stosie jeden na drugim, a puste, po obróceniu o 180 stopni ograniczają powierzchnię załadunkową nawet o 85 %. Zastosowanie dodatkowo etykiet z kodami kreskowymi, umożliwi zarządzanie systemem dystrybucji i pełną kontrolę obiegu pojemników. Produkt ten jest kompatybilny z wózkiem Dollyfix, przeznaczonym do transportu pojemników w magazynie sklepu jako ręczny system komisjonowania. Dodatkowo, wózki można ze sobą łączyć i elastycznie dopasowywać ich ilość do wielkości zamówienia.
Kolejnym rozwiązaniem oferowanym przez firmę Utz sieciom handlowym i wyspecjalizowanym przedsiębiorstwom dostarczających jedzenie do domów są pojemniki Nesco. Produkt o profilu trapezowym można składować w stosie za pomocą pokrywy albo rozłożonych pałąków. Po rozładunku natomiast i złożeniu pałąków lub pokrywy, wkłada się jeden w drugi i dzięki temu redukuje pierwotną objętość.
Rozwiązania te są z powodzeniem stosowane w krajach Europy Zachodniej, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji czy w Niemczech, gdzie handel e-commerce jest najbardziej rozwiniętym rynkiem. Warto więc brać przykład z tych rynków i wykorzystywać sprawdzone i pewne standardy, które zagwarantują dostarczenie towaru w stanie niepodważalnej jakości.
Zobacz rónież:
Georg Utz nagrodzony Gazelą Biznesu 2016